Making the Schiphol area more accessible and liveable by making travel smarter, more flexible and more sustainable

In zes gesprekken naar duurzame gedragsverandering

Gedragsexpert Cleo Kerkhof zorgde tijdens het tweede Schiphol Area Mobility Panel voor een bijzondere blikopener op gedragsverandering en mobiliteit. Ongeveer zes gesprekken kunnen je al flink op weg helpen om te leren wat er speelt in een organisatie. Mobiliteitsmanager Ruud de Groot van Groot Schiphol Bereikbaar blikt kort terug op het inspirerende panelgesprek van 11 november in C-Bèta met mobiliteitsprofessionals van ALD Automotive Nederland, AbbVie, YoungCapital, Intralox en Gemeente Haarlemmermeer.

Een succesvolle mix van mobiliteitsprofessionals

“We konden dit keer gelukkig verantwoord een fysieke bijeenkomst organiseren. Met collega’s die mobiliteit in hun portefeuille hebben uit verschillende sectoren, zoals overheid, bedrijfsleven en dienstverlening. Je staat in verschillende organisaties voor een vergelijkbare uitdaging. Daarom is het ook zo leerzaam om elkaar te treffen en ervaringen uit te wisselen. Ik denk dat dat een van de belangrijkste redenen achter het succes van de mobiliteitspanels is. En de sprekers natuurlijk.”

Zo krijg je sneller boven tafel wat er speelt

“Een van de vertragende factoren voor het ontwikkelen en implementeren van mobiliteitsbeleid is dat je al snel klem komt te zitten achter de overlegtafel. Je creëert als groep tijdens vergaderingen je eigen werkelijkheid en je loopt het risico dat je voorbijgaat aan wat er in de organisatie speelt. Cleo vertelde over een andere manier om het onderwerp te verkennen. Gewoon door ontspannen in gesprek te gaan met mensen uit de organisatie.”

Zoek de triggermomenten bij de koffieautomaat

“Als behavioral designer gaf Cleo aan dat je al in een stuk of zes gewone gesprekken met medewerkers een beeld kunt krijgen van wat mensen beweegt als het om mobiliteit gaat. En wat mensen tegenhoudt. In een ontspannen gesprek bij de koffieautomaat pik je zo op wat mensen triggert. Stel bijvoorbeeld dat je proces om een fietsvergoeding aan te vragen als heel ingewikkeld wordt ervaren. Dan is het de moeite waard om te kijken wat je daaraan kunt verbeteren.”

Mobiliteit in de praktijk brengen

“Tijdens het Schiphol Area Mobility Panel stipte Cleo kort de theorie aan achter hoe je mensen kunt uitnodigen om te veranderen. En daarna gingen we in gesprek over praktijkvoorbeelden. Hoe je bijvoorbeeld een verhuizing kunt gebruiken om een nieuwe weg in te slaan. En hoe je een statement kunt maken als organisatie door parkeerplaatsen te schrappen. Je verandert dan de omgeving en het gedrag van medewerkers moet dan mee-veranderen.”

Hét mobiliteitsnetwerk van Groot Schiphol 

Ben jij HR-manager in het Groot Schiphol gebied of werk je vanuit een andere rol aan mobiliteitsbeleid in je organisatie? Sluit je dan aan bij het Schiphol Area Mobility Panel. Laat je inspireren, leg nieuwe contacten en bouw verder aan je netwerk. Binnenkort lees je hier meer over het volgende Schiphol Area Mobility Panel dat we organiseren in februari 2022.

Sfeerimpressie panel 2

Deel dit stuk

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer nieuws

Station Hoofddorp
Logo Groot Schiphol Bereikbaar

Kosten besparen en CO2-uitstoot terugdringen? Doe de mobiliteitsscan

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2022? Wij hopen dit jaar nog meer met jou samen te werken op het gebied van...
Logo Groot Schiphol Bereikbaar

How much travel time and costs can your organization at Business Park RichPort save?

Since last December Business Park RichPort is connected to a new high-quality bus line. It runs with a higher frequency and is...
Terugblik 2021
Logo Groot Schiphol Bereikbaar

Terugblik: mijlpalen in 2021

Graag staan we stil bij alles wat we in 2021 in samenwerking met onze partners hebben gerealiseerd. In een mijlpalenoverzicht blikken we...
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief