Making the Schiphol area more accessible and liveable by making travel smarter, more flexible and more sustainable

Schiphol Go: mobiliteitsmanager in de cloud

Sinds 1 september is Schiphol Go live. Een nieuwe app -ontwikkeld in opdracht van de Schiphol Group- die al het reken en regelwerk van thuiswerken en woon-werk verkeer voor zijn rekening neemt. Je hoeft als werkgever alleen de voorwaarden en vergoedingen in te voeren en de app houdt per werknemer de kilometers en thuiswerkdagen bij. Roger Vieira – Service Owner Personenvervoer Landzijde én kernteamlid Groot Schiphol Bereikbaar – vertelt over de lancering.

De drukste wegen van Nederland

“Je staat er bijna niet bij stil, maar het hele Schiphol areaal is groter dan steden als Delft of Leiden. Het is qua verkeer één van de druktste van Nederland. Als service owner draag ik er aan bij dat er geen grote opstoppingen ontstaan, want de passagiers moeten natuurlijk wel op tijd aan boord kunnen komen. En de luchtpassagiers maken maar een fractie uit van alle vervoersstromen uit in het gebied. We hebben er dus als Schiphol Group alle belang bij om al dat andere verkeer goed te managen.”

Alles heeft met alles te maken

“Met de capaciteit houd ik me ook bezig met de duurzaamheidsdoelstellingen van al dat verkeer over land. Ik werk dus met uiteenlopende interne en externe stakeholders om samen te zoeken naar oplossingen die kunnen helpen om de bereikbaarheid goed te houden. Soms ligt de oplossing in een grote infrastructurele oplossing, soms help je partijen om beter samen te werken en soms merk je dat een relatief eenvoudig instrument enorm zou kunnen helpen. De app is zo’n instrument.”

Schiphol Go: mobiliteitsmanager in de cloud. Roger Vieira - Service Owner Personenvervoer Landzijde én kernteamlid Groot Schiphol Bereikbaar - vertelt over de lancering.
Roger Vieira – Service Owner Personenvervoer Landzijde bij Schiphol Group én kernteamlid Groot Schiphol Bereikbaar

De app houdt het allemaal voor je bij

“In de Schiphol Go app houden de paar duizend medewerkers van de Schiphol Group zelf bij wanneer ze een dag thuiswerken en hoe ze naar hun werk reizen of naar een zakelijke afspraak. De app geeft je een actueel overzicht van alle verschillende manieren van reizen en je ziet meteen hoe groot je CO2 voetafdruk is. Je bent dus niet meer gebonden aan één manier van reizen die je ooit afgesproken hebt met je werkgever en je ontvangt een vergoeding voor de kosten die je echt hebt gemaakt.” 

Werkgever kan werknemer flexibel laten reizen

Werkgevers in het gebied kunnen er dus ook gebruik van gaan maken voor hun eigen werknemers. Omdat de app zo veel administratief werk voor je overneemt wordt het een stuk makkelijker om je werknemers flexibeler te laten reizen. Op deze manier wil de Schiphol Group als kernteamlid een bijdrage leveren aan betere bereikbaarheid in het Schiphol-gebied.”

Meer informatie over het gebruik van de app binnen jouw organisatie? Neem contact op met Mobility Concept.

Deel dit stuk

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer nieuws

Logo Groot Schiphol Bereikbaar

In vijf stappen naar een sterk mobiliteitsbeleid

Vaker thuiswerken, meer spreiden en mijden Mobiliteit en werkgedrag zijn door Corona op zijn kop gezet. In de ene sector wat sterker...

Sneller op bestemming met Social Ride

Op 16 september jongstleden opende ze de Social Ride voor ondernemers en bestuurders uit Groot Schiphol met een pleidooi voor de fiets als duurzaam...
Logo Groot Schiphol Bereikbaar

In zes gesprekken naar duurzame gedragsverandering

Gedragsexpert Cleo Kerkhof zorgde tijdens het tweede Schiphol Area Mobility Panel voor een bijzondere blikopener op gedragsverandering en mobiliteit. Ongeveer zes gesprekken...
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief