Onderzoek door Groot Schiphol Bereikbaar en MarketResponse naar de mens achter de forens
Het gebied rond Groot-Schiphol is één van de drukste gebieden in Nederland. Behalve vliegpassagiers, vrachtrijders en passerende forenzen komen er iedere dag ongeveer 100.000 mensen voor hun werk naar het gebied. Er wordt veel gedaan om de hyperspits te mijden.
Er komen steeds meer fietspaden, laadpalen en slimme ov-oplossingen bij. Tegelijkertijd staan we weer massaal in de file. Hoe komt het dat de ene groep wel de fiets is gaan nemen of trouw is gebleven aan het openbaar vervoer, terwijl de andere groep –die precies zo ver van het werk woont- zodra het weer kan achter het stuur kruipt? Dat was de aanleiding voor Groot Schiphol Bereikbaar en onderzoeksbureau MarketResponse om onderzoek te doen naar de motivatie van de Nederlandse forens. MarketResponse ging in het voorjaar van 2021 in gesprek met duizend Nederlanders over de persoonlijke afwegingen rond hun woon-werkverkeer.
Het onderzoek geeft aan dat er vier leefwerelden zijn die bepalen hoe je nadenkt over mobiliteit. Per leefwereld zijn er duidelijke verschillen in: de motieven voor vervoerskeuze maar ook de voorkeuren voor vormen van mobiliteit. Het onderzoek helpt om communicatie, beleid en acties beter aan te laten sluiten bij de motivatie. Voor de een is duurzaamheid een belangrijke overweging om in beweging te komen, voor een ander gaat het om snelheid.
Dit onderzoek is een samenwerking tussen MarketResponse en Groot Schiphol Bereikbaar. Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek?