Het Belang van CO2-registratie voor Werkgevers: Op Weg naar een Duurzame Mobiliteit 

In juni organiseerde Groot Schiphol Bereikbaar een lunchsessie om werkgevers in het Groot-Schiphol gebied handvaten te bieden voor het besluit CO2-reductie. De CO2-registratieplicht met betrekking tot woon-werkverkeer en zakelijk verkeer zijn van essentieel belang om een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen. In dit artikel behandelen we een aantal veelgestelde vragen over CO2-registratie.  

In juni organiseerde Groot Schiphol Bereikbaar een lunchsessie om werkgevers in het Groot-Schiphol gebied handvaten te bieden voor het besluit CO2-reductie. De CO2-registratieplicht met betrekking tot woon-werkverkeer en zakelijk verkeer zijn van essentieel belang om een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen. In dit artikel behandelen we een aantal veelgestelde vragen over CO2-registratie.  

FAQ over CO2-registratie voor werkgevers: 
Vraag: Voor wie geldt deze regeling? 
Antwoord: De regeling geldt voor werkgevers met meer dan 100 werknemers en publieke rechtspersonen, zoals gemeenten, provincies en ministeries.  Door de grens bij 100+ te leggen valt maar een half procent van de Nederlandse werkgevers hieronder. De regeling gaat in vanaf 1 januari 2024. 
 
Vraag: Wat is het referentiejaar voor de doelstelling van een reductie van 1,5 megaton: 1990 of 2019?  
Antwoord: De doelstelling van het klimaatakkoord is om in 2030 een CO2-reductie van 49% te realiseren ten opzichte van 1990. Van deze totale reductie van 49 megaton moet 1,5 megaton worden gerealiseerd door het Besluit CO2-reductie persoonsgebonden mobiliteit. 

Vraag: Hoe werd de uitstoot in 1990 gemeten?  
Antwoord: Het CBS beschikt over gegevens over alle Nederlandse kentekens en de afstanden die deze auto’s hebben afgelegd. Het verschil met de huidige situatie is dat het niet per bedrijf inzichtelijk is hoeveel CO2-uitstoot wordt veroorzaakt. 

Vraag: Hoe worden internationale treinreizen meegenomen in de berekeningen?  
Antwoord: Voor internationale treinreizen moet de gehele reis worden meegerekend. Het openbaar vervoer wordt niet berekend op basis van het aantal kilometers, maar op basis van het uitgegeven bedrag. 

Vraag: Is Nederland het eerste land in Europa dat deze maatregelen neemt, of hebben andere landen vergelijkbare regels?  
Antwoord: Nee, Nederland is niet het eerste land. In België bijvoorbeeld geldt een vergelijkbare registratieverplichting. 

Vraag: Hoe representatief is de data van één week bij een enquête?  
Antwoord: Er zijn ongeveer 8.000 werkgevers met meer dan 100 medewerkers die moeten rapporteren. Zelfs de data van één week van deze werkgevers geeft het ministerie een voldoende representatief beeld om de uitstoot van mobiliteit te berekenen. 

Vraag: Wat moet er gebeuren als werknemers nooit naar kantoor reizen voor hun woon-werkkilometers? Bijvoorbeeld, als medewerkers van klant naar klant gaan en niet naar kantoor komen?  
Antwoord: Als medewerkers niet reizen in het kader van woon-werkverkeer, dan hoef je hierover niet te rapporteren. In dat geval rapporteer je alleen de zakelijke kilometers. 

Voor meer informatie en veelgestelde vragen over de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit, verwijzen we je graag naar de bron op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: Veelgestelde vragen over de rapportage van WPM

Deel dit stuk

Meer nieuws

Werkzaamheden station Schiphol Airport weer van start

De komende maanden wordt er weer hard gewerkt op en aan de sporen rondom Schiphol door aannemer BAM Infra Civiel. ProRail vervangt...
Logo SADC

Officiële opening ‘groen ommetje’ en bloemrijke paden op Schiphol-Rijk

Haarlem, 13 september 2023 “Toch wel een plechtig moment!” vertelt parkmanager Dorita Megens. “Het eerste groene lunchrondje van Schiphol is een feit....

Kom naar de Groot Schiphol Burendag op 25 september 

Hoe goed ken jij je buren? En weet je wat zij bijdragen aan een beter bereikbaar Groot Schiphol? Kom op maandag 25...
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief