Vijf vragen aan… Yos Hopman

Yos Hopman is Beleidsmedewerkster HRM bij de gemeente Haarlemmermeer. In haar rol houdt ze zich bezig met het mobiliteitsbeleid binnen de gemeente. Dan hebben we het over een organisatie waar zo’n 1200 medewerkers in dienst zijn. We zijn dus erg benieuwd: hoe stimuleer je hen om hun woon-werk verplaatsingen duurzaam in te richten? Daarover stelden we haar vijf vragen.

We zijn natuurlijk niet alleen benieuwd hoe de gemeente omgaat met mobiliteit. Maar ook hoe jij zelf naar het werk reist! Vertel..

Ik ben jarenlang met de auto naar werk gegaan. Voor Corona probeerde ik minimaal één keer in de week te fietsen, een afstand van 16 km heen én terug. De andere dagen ging ik met de auto. 

Tijdens Corona werkte ik natuurlijk volledig thuis. Na de versoepelingen merkte ik dat ik het moeilijker kon vasthouden. Omdat ik geen vast kantoorritme meer had, zoals standaard elke vrijdag naar kantoor fietsen, was ik toch sneller geneigd om die ene kantoor-dag in de week in de auto te stappen. Áls je dan een keer naar kantoor gaat, dan is het wel zo verleidelijk om de auto te pakken. 

Jullie zijn verhuisd van het Raadhuis in Hoofddorp naar een nieuwe locatie. Heeft dat nog invloed gehad op jouw mobiliteitskeuzes?

We zijn kortgeleden met een deel van de organisatie verhuisd naar het kantorenpark de Beukenhorst. Op deze locatie zijn nog maar weinig parkeerplaatsen. Dus nu ga ik of met de bus, of op de fiets. 

Dat is mooi! Worden alle medewerkers extra gestimuleerd om op de fiets of met het OV te reizen? We zijn benieuwd hoe jullie mobiliteitsplan eruitziet.

Toen we ons bedrijfsvervoerplan wilden verrijken, zijn we bij Groot Schiphol Bereikbaar terechtgekomen. Via Breikers hebben we de postcodescan gedaan, een goed startpunt om naar onze mobiliteit te kijken. Nu hebben we een tamelijk groen bedrijfsvervoerplan. 

Toen betaald parkeren in Hoofddorp werd ingevoerd, zijn we bijvoorbeeld overgestapt naar een nieuwe vergoedingsregeling. Werknemers krijgen alleen nog maar vergoedingen voor het OV, de fiets en de elektrische scooter. Alleen bij uitzondering kun je vergoeding krijgen voor de auto. Ook hebben we geen lease auto’s.

Heeft Corona impact gehad op beleidskeuzes die er zijn gemaakt?

Zeker. De coronapandemie heeft laten zien dat thuiswerken een goede optie is. Ons beleid op werken is nu dat we activiteitgericht werken. Dat betekent dat de activiteit de werkplek bepaalt. Wil je samenwerken dan zoek je elkaar op, wil in rust doorwerken dan werk je thuis. Wij hebben geen vaste dagen meer waarop iedereen naar kantoor komt, waardoor werknemers flexibel zijn om hun eigen werkweek in te delen.

En hoe vertaalt dit zich naar nieuwe vergoedingsregelingen?

Sinds Corona reizen mensen minder vaak naar kantoor. We verwachten dat we dus ook minder kosten krijgen van woon-werk verkeer. Daarom kijken we naar verbeteringen in de vergoedingsregelingen zodat dit goed aansluit bij de flexibele werkweek. We willen het gebruik van het OV en de fiets blijven stimuleren met passende regelingen.​

In de rubriek ‘Vijf vragen aan..’ interviewen we experts en professionals over mobiliteit. We bespreken vraagstukken én oplossingen. Om van elkaar te leren en te inspireren.

Deel dit stuk

Meer nieuws

Nieuwe investeringen van het Rijk in OV/bereikbaarheid

Vervoerregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group hebben afspraken gemaakt met het Rijk over het...

15 dagen minder treinen naar Schiphol (t/m 27 november)

Van zondag 13 t/m zondag 27 november 2022 wordt er gewerkt aan het spoor bij Schiphol. Hierdoor rijden er veel minder treinen...

De inspiratiepagina is gelanceerd!

Heb je onze inspiratiepagina al ontdekt? Op deze pagina delen wij regelmatig inspiratie voor werkgevers die aan de slag willen met duurzame...
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief